Επικίνδυνα βακτήρια για τους πνεύμονες ζουν στις... ντουζιέρες

ΥΓΕΙΑ UPD 13:01 Δημιουργία 06/11/18, 12:46

Μια μελέτη η οποία έγινε από ομάδα ερευνητών στο πανεπιστήμιο Boulder του Κολοράντο έδειξε ότι τα ντους περιέχουν λάσπη που μπορεί να φιλοξενήσει δυνητικά επικίνδυνα βακτήρια που οδηγούν σε σοβαρή πνευμονική νόσο.

Η μελέτη με τίτλο "Οικολογικές αναλύσεις μυκοβακτηριδίων σε βιολογικές ταινίες ντους και η σχετικότητά τους στην ανθρώπινη υγεία", δημοσιεύθηκε στο τελευταίο τεύχος του επιστημονικού περιοδικού «American Society for Microbiology mBio» και σύμφωνα με τους ερευνητές μυκοβακτηριακά είδη βακτηρίων βρίσκονται στο δημοτικό νερό της βρύσης και το νερό πηγαδιών σε όλες τις Ηνωμένες Πολιτείες και την Ευρώπη. Αυτά τα βακτήρια, όπως λένε, είναι πιο συχνά σε περιοχές όπου είναι πιο διαδεδομένες ορισμένες ασθένειες των πνευμόνων.

Για τη μελέτη αυτή, η ερευνητική ομάδα του προγράμματος Showerhead Microbiome Project εξέτασε το DNA από 656 οικιακές συσκευές ντους στις ΗΠΑ και από 13 χώρες σε ολόκληρη την Ευρώπη. Τα εσωτερικά των ντουζιέρων πλύθηκαν με ειδικά κιτ και τα δείγματα τοποθετήθηκαν σε αποστειρωμένες σακούλες και στάλθηκαν στο Boulder για αξιολόγηση.

Σύμφωνα με τον ερευνητή Noah Fierer από το Τμήμα Οικολογίας και Εξελικτικής Βιολογίας, του πανεπιστημίου Boulder στο Κολοράντο, & το Συνεργατικό Ινστιτούτο Έρευνας για τις Περιβαλλοντικές Επιστήμες στο ίδιο πανεπιστήμιο, υπάρχει ένας "συναρπαστικός μικροβιακός κόσμος" που ζει στις κεφαλές των ντους και κάθε φορά που ένα άτομο κάνει ντους, εκτίθεται σε αυτά τα βακτήρια.

Τα περισσότερα από αυτά τα βακτήρια είναι ακίνδυνα, αλλά ορισμένα από αυτά μπορεί να είναι επικίνδυνα, επισημαίνει και αυτή η νέα έρευνα βοηθά τους επιστήμονες να κατανοήσουν τι ακριβώς πρέπει να γίνει έτσι ώστε τα είδη των συστημάτων επεξεργασίας νερού που χρησιμοποιούμε στα υλικά των υδραυλικών εγκαταστάσεων μας να μπορούν να αλλάξουν τη σύνθεση αυτών των μικροβιακών κοινοτήτων.

Τα μυκοβακτηρίδια αποτελούν είδη βακτηρίων που περιέχουν τρεις κύριους τύπους. Ένας από αυτούς είναι το σύμπλεγμα Mycobacterium tuberculosis που προκαλεί φυματίωση και οι άλλοι είναι το Mycobacterium leprae και το M. lepromatosis που προκαλούν λέπρα ενώ, μια άλλη κύρια ομάδα είναι τα μυοβακτηρίδια που μπορεί να προκαλέσουν πνευμονική νόσο, φλεγμονή λεμφαδένων, δερματικές παθήσεις και εκτεταμένες λοιμώξεις.

Η ομάδα των ερευνητών, παρατήρησε ότι υπήρχε υψηλότερη επικράτηση μυκοβακτηριδίων στα δείγματα του μεταλλικού σωλήνα του ντους σε περιοχές όπου οι ασθένειες των πνευμόνων ήταν πιο συχνές. Αυτό περιελάμβανε περιοχές της Νότιας Καλιφόρνιας, της Νέας Υόρκης και της Φλόριδας. Αυτό, όπως επεσήμαναν, δείχνει ότι τα έργα που γίνονται για το νερό σε κάθε πόλη καθώς και τα ντους θα μπορούσαν να διαδραματίσουν σημαντικό ρόλο στη μετάδοση αυτών των μολύνσεων.

Επίσης, διαπιστώθηκε ότι τα νοικοκυριά στις Η.Π.Α. επηρεάστηκαν χειρότερα σε σύγκριση με τα ευρωπαϊκά νοικοκυριά επιπλέον, χειρότερα επηρεάστηκαν τα νοικοκυριά που χρησιμοποιούν το δημοτικό νερό βρύσης.

Ο Δρ Matthew Gebert του Συνεργατικού Ινστιτούτου Έρευνας για τις Περιβαλλοντικές Επιστήμες στο πανεπιστήμιο Boulder του Κολοράντο, και επικεφαλής ερευνητής είπε ότι τα βακτήρια αναπτύσσονται και εμμένουν σε βιοφίλμ που επικαλύπτουν το εσωτερικό των ντους και των εύκαμπτων σωλήνων των ντους, παρά τις φαινομενικά αφιλόξενες συνθήκες που βρίσκονται σε αυτούς τους οικότοπους.

Οι επιστήμονες, χρησιμοποιώντας την τεχνολογία προσδιορισμού αλληλουχιών DNA, κατάφεραν να εντοπίσουν ποια είδη βακτηρίων ζουν στο στόμιο της ντουζιέρας και μάλιστα σε πόση αφθονία.

Και όπως εξήγησαν, το πρόβλημα είναι ότι όλα τα είδη των βακτηρίων έχουν δυστυχώς, γίνει ανθεκτικά στα απολυμαντικά με βάση το χλώριο, ειδικά στις ΗΠΑ όπου χρησιμοποιούνται εκτενώς στα νοικοκυριά. Στην Ευρώπη, ευτυχώς τα μυκοβακτηρίδια δεν έχουν αναπτύξει ακόμη αντίσταση και κατά συνέπεια είναι αριθμητικά λιγότερα και πιο αβλαβή βακτήρια.

Οι ερευνητές επεσήμαναν ότι τα αποτελέσματα της μελέτης υπογραμμίζουν τη σημασία της μυκοβακτηρίωσης για τη δημόσια υγεία στα βιολογικά φίλτρα των ντους και την ανάγκη ανάπτυξης στρατηγικών για τη μείωση της έκθεσης σε αυτούς τους αναδυόμενους παθογόνους οργανισμούς.

Πηγές: https://mbio.asm.org/content/9/5/e01614-18