Τα μέτρα που... δεν παίρνουμε για το κλείσιμο της δ' αξιολόγησης

Τα μέτρα που... δεν παίρνουμε για το κλείσιμο της δ' αξιολόγησης

ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ UPD 20:24 Δημιουργία 20/06/18, 19:30

Στην επίσημη ανακοίνωση ολοκλήρωσης της δ' αξιολόγησης για το τρίτο μνημόνιο, λίγες ώρες πριν από το κρίσιμο Eurogroup της Πέμπτης, προέβη το απόγευμα της Τετάρτης η Κομισιόν.

Όπως αναφέρεται στη σχετική ανακοίνωση, «όλα τα προαπαιτούμενα για την ολοκλήρωση της τέταρτης αξιολόγησης έχουν πραγματοποιηθεί. Το πρόγραμμα του ESM είναι σε τροχιά ανοίγοντας το δρόμο για την τελευταία εκταμίευση δόσης προς την Ελλάδα ενός ποσού απαιτούμενου να καλύψει τις ανάγκες εξυπηρέτησης καθώς και ενός ποσού για το χτίσιμο του μαξιλαριού διαθεσίμων» σημειώνουν από τις Βρυξέλλες.

Για το χρέος δεν υπάρχει κάποια συγκεκριμένη αναφορά στην έκθεση.

Στην «έκθεση συμμόρφωσης», προβλέπονται ρυθμοί ανάπτυξη του ελληνικού ΑΕΠ 1,9% για το 2018, 2,3% το 2019 και 2020, 2,1% το 2021 και 1,8% το 2022.

Η πρόβλεψη αυτή στηρίζεται στην υπόθεση ότι η ολοκλήρωση της τέταρτης αξιολόγησης του προγράμματος του ESM θα συμβάλλει στην βιώσιμη επιλογή του επιχειρηματικού κλίματος και τη δυνατότητα της Ελλάδας να προσελκύσει ξένες επενδύσεις. Τα ρίσκα που αντιμετωπίζει η πρόβλεψη αυτή είναι ισορροπημένα, σύμφωνα με την Κομισιόν. Τα καθοδικά ρίσκα σχετίζονται με την χρηματοδότηση επενδύσεων και τις εγχώριες πολιτικές εξελίξεις. Στον αντίποδα, ένα σταθερά ευνοϊκό εξωτερικό οικονομικό περιβάλλον μπορεί να προσφέρει επιπρόσθετη τόνωση στον τομέα των εμπορεύσιμων αγαθών, ενισχύοντας την ανάπτυξη.

Στην έκθεση ξεκαθαρίζεται ότι τα μέτρα και τα αντίμετρα θα εφαρμοστούν, τόσο το 2019 ((περικοπές συντάξεων και αντίμετρα όπως το επίδομα στέγης), όσο και το 2020 (περικοπή αφορολόγητου αλλά μείωση συντελεστών και ΕΝΦΙΑ). Παράλληλα, ωστόσο εκτιμά ότι θα συμπληρωθούν από ένα πακέτο στοχευμένων παροχών που θα βοηθά την ανάπτυξη και θα τεθεί σταδιακά σε ισχύ τόσο το 2019 όσο και το 2020.

Η έκθεση περιλαμβάνει:

Στο κείμενο, η Κομισιόν αναφέρει πως «η Ελλάδα πρέπει να στηριχτεί στην πρόοδο που επιτεύχθηκε κατά τη διάρκεια του προγράμματος του ESM και να ενισχύσει τα θεμέλια για μια βιώσιμη ανάκαμψη, κυρίως μέσω της συνέχισης και ολοκλήρωσης των μεταρρυθμίσεων που ξεκίνησαν με το πρόγραμμα και μέσω της διασφάλισης ότι θα προστατευθούν οι στόχοι των μεταρρυθμίσεων που υιοθετήθηκαν» σημειώνεται στο έγγραφο.

Η Ευρωπαϊκή Επιτροπή τονίζει πως είναι αναγκαία η «Ενισχυμένη Εποπτεία» και η παροχή τεχνικής βοήθειας για την εφαρμογή μεταρρυθμίσεων μακροπρόθεσμα».

Ακόμα, γίνεται ξεκάθαρη αναφορά στην «Ενισχυμένη Εποπτεία, όπως ορίζεται στο Άρθρο 2 της Οδηγίας 472/2013 της Ε.Ε., μπορεί να προσφέρει ένα εύλογο και εύρωστο πλαίσιο που θα διασφαλίζει την ολοκλήρωση, την συνέχεια και την παράδοση μεταρρυθμίσεων σε μια σειρά από τομείς που καλύπτει το πρόγραμμα του ESM. Οι ελληνικές αρχές δεσμεύονται πλήρως ότι θα συνεχίσουν να εφαρμόζουν εύλογες οικονομικές και δημοσιονομικές πολιτικές μακροπρόθεσμα, βασιζόμενες στις μεταρρυθμίσεις που υιοθετήθηκαν κατά το πρόγραμμα του ESM. Έχουν παρουσιάσει μια περιεκτική Αναπτυξιακή Στρατηγική στο Eurogroup. H εφαρμογή των μεταρρυθμίσεων θα στηριχτεί επιπρόσθετα και από "Το Σχέδιο Συνεργασίας και Στήριξης" που υπέγραψαν οι ελληνικές αρχές με τις Υπηρεσίες Στήριξης Διαρθρωτικών Μεταρρυθμίσεων της Ευρωπαϊκής Επιτροπής για την συνεχή παροχή τεχνικής βοήθειας που θα στηρίξει την εφαρμογή μεταρρυθμίσεων τα επόμενα χρόνια» επισημαίνεται.

Οι δεσμεύσεις που αναλαμβάνει η κυβέρνηση από τον Αύγουστο και μετά:

Την αποκατάσταση βιωσιμότητας των δημοσιονομικών: Η Ελλάδα θα πρέπει να διατηρήσει μεσοπρόθεσμα ένα πρωτογενές πλεόνασμα ύψους 3,5% του ΑΕΠ. Αυτό μπορεί να επιτευχθεί μέσω ενός φιλόδοξου προγράμματος ενίσχυσης της συμμόρφωσης της φορολογίας και των δημοσίων οικονομικών και της καταπολέμησης της φοροδιαφυγής.

Τη διασφάλιση της οικονομικής σταθερότητας: Περαιτέρω προσπάθειες για την αντιμετώπιση του μεγάλου αριθμού των μη εξυπηρετούμενων δανείων (NPLs). Αυτό απαιτεί ένα ισχυρότερο πλαίσιο ώστε να ενδυναμωθεί η επίλυση των NPLs (αγορά για τα NPLs, εξωδικαστικός συμβιβασμός, ηλεκτρονικές πωλήσεις). Οι τράπεζες και ο δημόσιος τομέας πρέπει να επιταχύνουν την αναμόρφωση των δανείων και τη ρευστοποίηση μη βιώσιμων επιχειρήσεων ώστε να υποστηρίξουν την ανάκαμψη της οικονομίας μαζί με την περαιτέρω χαλάρωση των capital controls.

Ανάπτυξη, ανταγωνιστικότητα και επενδύσεις: Η Ελλάδα θα συνεχίσει να σχεδιάζει και να εφαρμόζει μια ευρεία λίστα δομικών μεταρρυθμίσεων που όχι μόνο θα αντιστοιχούν στις απαιτήσεις της ΕΕ, αλλά θα σκοπεύουν να φτάσουν τις καλύτερες ευρωπαϊκές πρακτικές. Οι αρχές θα συνεχίζουν να εφαρμόζουν ένα φιλόδοξο πρόγραμμα ιδιωτικοποιήσεων και το ανεξάρτητο Ταμείο Ιδιωτικοποιήσεων και Επενδύσεων (ΤΑΙΠΕΔ) θα παρέχει περισσότερο καταρτισμένη αποτίμηση της αξίας των κρατικών στοιχείων προς αξιοποίηση (assets)

Σύγχρονο κράτος και δημόσια διοίκηση: Ιδιαίτερη προσοχή θα πρέπει να δοθεί στην εφαρμογή μεταρρυθμίσεων ώστε να αυξηθεί η ποιότητα και επάρκεια το δημοσίου τομέα για την παροχή κρίσιμων εθνικών αγαθών και υπηρεσιών. Θα ληφθούν μέτρα προς τη βελτίωση και βελτίωση της ικανότητας του δικαστικού συστήματος και για την αναβάθμιση της καταπολέμησης φαινομένων διαφθοράς. Μεταρρυθμίσεις που θα περιλαμβάνουν την ισχυροποίηση της ανεξαρτησίας και της αποτελεσματικότητας εθνικών θεσμών όπως η ΕΛΣΤΑΤ κα.

Η Κομισιόν σημειώνει ξεκάθαρα πως «η επιτυχία της ανάκαμψης της οικονομίας θα απαιτήσει την εφαρμογή των συμφωνηθέντων πολιτικών για πολλά χρόνια ακόμα - κάτι που χρειάζεται την πολιτική δέσμευση αλλά και την ικανότητα της ελληνικής διοίκησης να παραδώσει τα υποσχεθέντα- και προς αυτή την κατεύθυνση οι ελληνικές αρχές έχουν δεσμευτεί πλήρως για να χρησιμοποιήσουν όλη την τεχνική υποστήριξη που είναι διαθέσιμα».

Ειδική μνεία γίνεται στην επικινδυνότητα πιθανών αποφάσεων του Συμβουλίου της Επικρατείας, οι οποίες θα προκαλέσουν δημοσιονομική δαπάνη και θα πρέπει όπως φαίνεται να ληφθούν υπόψη από την κυβέρνηση στον σχεδιασμό που κάνει για τα επόμενα χρόνια.

Δείτε αναλυτικά την έκθεση της Κομισιόν γραμμένη στα αγγλικά:

Αν σου άρεσε κάνε