Φορτία LNG ύψους 2 δισ. δολαρίων κόβουν... βόλτες στις ευρωπαϊκές ακτές

Φορτία LNG ύψους 2 δισ. δολαρίων κόβουν... βόλτες στις ευρωπαϊκές ακτές

ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ UPD 13:36 Δημιουργία 07/11/22, 13:33
Αρθρογράφος: Newsroom
NEWSROOM

Τριάντα και πλέον τάνκερ που μεταφέρουν υγροποιημένο φυσικό αέριο παραμένουν έξω από τις ευρωπαϊκές ακτές καθώς οι traders αναμένουν αύξηση των τιμών μετά τη μείωσή του λόγω των υψηλών αποθεμάτων και του ζεστού καιρού.

Τα πλοία, με φορτία φυσικού αερίου συνολικής αξίας 2 δισ. δολαρίων, έχουν σβηστές τις μηχανές τους ή πλέουν με χαμηλές ταχύτητες γύρω από τη Βορειοδυτική Ευρώπη και την ιβηρική χερσόνησο, σύμφωνα με την εταιρεία Vortexa.

O αριθμός των πλοίων LNG στα ευρωπαϊκά ύδατα έχει διπλασιασθεί το τελευταίο δίμηνο. Οι traders που ελέγχουν τα τάνκερ αναμένουν υψηλότερες τιμές τους επόμενους μήνες, όταν οι θερμοκρασίες θα υποχωρήσουν και τα αποθέματα της Ευρώπης θα αρχίσουν να μειώνονται.

Η εικόνα από τον Ατλαντικό

Αλλα 30 πλοία πλέουν τώρα στον Ατλαντικό, καθ’ οδόν προς την Ευρώπη και αναμένεται να περιμένουν και αυτά εν όψει του χειμώνα, σύμφωνα με στοιχεία της Vortexa.

H πλήρωση των αποθηκών στην Ευρώπη επιτεύχθηκε χάρη στη μεγάλη αύξηση των εισαγωγών LNG που υποκατέστησαν το ρωσικό αέριο. Οι υψηλότερες από τις κανονικές για την εποχή θερμοκρασίας μείωσαν τη ζήτηση για θέρμανσης, συμβάλλοντας στο να παραμείνουν γεμάτες οι δεξαμενές και να μειωθούν οι τιμές.

Υψηλό το ποσοστό πλήρωσης των δεξαμενών

Στο τέλος Οκτωβρίου, το ποσοστό πληρότητας των δεξαμενών στην Ευρώπη ανερχόταν στο 94%, με του Βελγίου να φθάνει το 100%, της Γαλλίας το 99% και της Γερμανίας το 98%, σύμφωνα με την Gas Infrastructure Europe.

Η κατάσταση μοιάζει με αυτή που υπήρχε στον πετρελαϊκό κλάδο στο αποκορύφωμα της κρίσης του κορονοϊού, όταν η μεγάλη πλεονάζουσα ποσότητα αργού οδήγησε τους traders να αποθηκεύσουν το πετρέλαιο τους σε πλοία, αναμένοντας την εκ νέου αύξηση των τιμών.

Αντίστοιχες κινήσεις σημειώθηκαν και κατά το παρελθόν στην αγορά του LNG, δήλωσε ένας trader, όπως πέρυσι τον Σεπτέμβριο όταν η τιμή του φυσικού αερίου στην Ευρώπη άρχισε να αυξάνεται γρήγορα.

Με τις δεξαμενές αερίου γεμάτες, «τα πλοία με LNG κάνουν ουρές έξω από τους τερματικούς σταθμούς της Ευρώπης, επιδιώκοντας υψηλές τιμές στην αγορά», δήλωσε ο Φέλιξ Μπουθ, επικεφαλής της Vortexa για το LNG, προσθέτοντας ότι θα χρειαστούν ακόμη έναν μήνα για να ξεφορτώσουν στα terminals.

«Για την ώρα, τα πλοία αυτά έχουν κίνητρο να διατηρήσουν τις θέσεις τους» προσδοκώντας υψηλότερες τιμές καθώς οι θερμοκρασίες πέφτουν, πρόσθεσε.

Οι τιμές στο χρηματιστήριο

Οι τιμές του αερίου στο χρηματιστήριο του Αμστερνταμ (TTF) έκαναν βουτιά το τελευταίο διάστημα . Τα συμβόλαια για παράδοση τον Νοέμβριο, τα οποία έληξαν πρόσφατα, διαπραγματεύονταν κάτω από τα 85 ευρώ η μεγαβατώρα ή περίπου 70% χαμηλότερα από το υψηλό επίπεδο στα τέλη Αυγούστου.

Τώρα, όμως, η αγορά βρίσκεται σε μία κατάσταση που είναι γνωστή στον κλάδο ως «contango», κατά την οποία οι τιμές για μελλοντικές παραδόσεις είναι υψηλότερες από αυτές για άμεση παράδοση. Οι τιμές TTF για συμβόλαια παράδοσης τον Δεκέμβριο είναι περίπου 30% υψηλότερες από το επίπεδο που έκλεισαν οι τιμές για τα συμβόλαια Νοεμβρίου, ενώ για παράδοση τον Ιανουάριο είναι 35% υψηλότερες.

Διπλασιασμός των ναύλων

Οι ουρές έξω από τις ευρωπαϊκές ακτές έχουν οδηγήσει σε μία έλλειψη διαθέσιμων πλοίων, με αποτέλεσμα να αυξάνονται οι τιμές των ναύλων και το LNG να γίνεται ακόμη πιο δυσπρόσιτο σε σχέση για αγοραστές από την Ασία, οι οποίοι ανταγωνίζονται με Ευρωπαίους αγοραστές για τα φορτία αυτά.

Τα ναύλα για μεταφορά LNG από την ακτή του Κόλπου των ΗΠΑ στη Βορειοανατολική Ασία υπολογίζονται σε 478.000 δολάρια την ημέρα και προς τη Βορειοδυτική Ευρώπη σε 468.000 δολάρια στις 31 Οκτωβρίου. Και οι δύο είναι τιμές – ρεκόρ και διπλάσιες σε σχέση με ένα χρόνο πριν.

Η τιμή αναφοράς του LNG στην Ασία ήταν συχνά υψηλότερη από αυτή της Ευρώπης τις τελευταίες εβδομάδες κάτι που αποτελεί κίνητρο για να στείλουν οι traders φορτία στην Ασία, αλλά η σφιχτή αγορά του LNG σημαίνει ότι «λίγες εταιρείες έχουν τη δυνατότητα να διασφαλίσουν πρόσθετη χωρητικότητα πλοίων για τη μεταφορά φορτίων από τις ΗΠΑ ή τη Δυτική Αφρική στη Βορειοανατολική Ασία αντί στην Ευρώπη, ανεξάρτητα από τη διαφορά στις τιμές», σύμφωνα με τον επικεφαλής της Argus Media για την τιμολόγηση του LNG.

Αν σου άρεσε κάνε