Μεσοπρόθεσμο: Ανοικτό «παράθυρο» για περαιτέρω φοροελαφρύνσεις από το 2023

Μεσοπρόθεσμο: Ανοικτό «παράθυρο» για περαιτέρω φοροελαφρύνσεις από το 2023

ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ UPD 10:15 Δημιουργία 24/06/21, 09:39
Αρθρογράφος: Αλέξης Αλεξίου
ΑΛΕΞΗΣ ΑΛΕΞΙΟΥ

Τον αριθμό των προσλήψεων που θα πραγματοποιηθούν εφέτος στους φορείς της Γενικής Κυβέρνησης, «αποκαλύπτει» το Μεσοπρόθεσμο Πλαίσιο Δημοσιονομικής Στρατηγικής 2022- 2025 που από αργά χθες βρίσκεται στη Βουλή για συζήτηση και ψήφιση.

Ειδικότερα, για το τρέχον έτος, εκτιμάται ότι μπορούν να πραγματοποιηθούν έως 32.870 προσλήψεις, εντός και εκτός κανόνα (σ.σ. μια πρόσληψη για κάθε μια αποχώρηση). Ενώ στις εκτιμήσεις των εκτός κανόνα προσλήψεων, συμπεριλαμβάνονται 10.500 προσλήψεις εκπαιδευτικών και 2.909 προσλήψεις για το πρόγραμμα «Βοήθεια στο Σπίτι», σε αντικατάσταση αντίστοιχων έκτακτων θέσεων.

Ο συνολικός προγραμματισμός προσλήψεων τακτικού προσωπικού της Γενικής Κυβέρνησης, βασίζεται για όλη την περίοδο στον κανόνα 1:1 (μία πρόσληψη για κάθε μία αποχώρηση), αναλογία που εφαρμόζεται ήδη από το 2019. Σε κάθε περίπτωση, τυχόν θετική ή αρνητική διαφορά προσλήψεων του κανόνα κατά την υλοποίηση, μεταφέρεται στο επόμενο έτος, προκειμένου κατά την περίοδο του Μεσοπρόθεσμου να τηρείται ο προγραμματισμός προσλήψεων τακτικού προσωπικού σε φορείς της Γενικής Κυβέρνησης, σε συνολικό επίπεδο.

Παράλληλα, το Μεσοπρόθεσμο αφήνει ανοικτό «παράθυρο» για περαιτέρω φοροελαφρύνσεις από το 2023 και κυρίως το 2024 και το 2025, ανάλογα φυσικά με τον δημοσιονομικό χώρο που θα προκύπτει μετά την αναθεώρηση του Προγράμματος Σταθερότητας.

Όπως χαρακτηριστικά επισημαίνεται στο Μεσοπρόθεσμο, «τα πρωτογενή πλεονάσματα που απεικονίζονται κυρίως προς τα τελευταία έτη του Προγράμματος αποτελούν το βασικό σενάριο χωρίς τη λήψη άλλων μέτρων πολιτικής, που σε κάθε περίπτωση θα προσαρμοστούν στους στόχους σε μεσοπρόθεσμο ορίζοντα που θα τεθούν στη βάση του Συμφώνου Σταθερότητας και Ανάπτυξης, απαλείφοντας τυχόν υπερβάσεις αυτών».

Προστίθεται, όμως, με σημασία πως «με δεδομένο συνεπώς ότι το σενάριο βάσης απεικονίζει αποκλειστικά τις ήδη θεσμοθετημένες κυβερνητικές αποφάσεις, δεν αντανακλά τις κυβερνητικές πολιτικές που θα νομοθετηθούν στο μέλλον στη βάση του διαθέσιμου δημοσιονομικού χώρου που κατά περίπτωση προκύπτει από τον συνδυασμό του Μεσοπρόθεσμου και των νέων στόχων πρωτογενών πλεονασμάτων, που θα γίνουν γνωστοί σε μεταγενέστερο χρόνο».

Προς ώρας, στο Πρόγραμμα ενσωματώνονται γνωστά μέτρα, όπως η διατήρηση της μείωσης των ασφαλιστικών εισφορών, το «πάγωμα» της εισφοράς αλληλεγγύης στον ιδιωτικό τομέα, η μείωση της φορολόγησης των νομικών προσώπων στο 22% από 24%, η μείωση της προκαταβολής φόρου, η διατήρηση του μειωμένου κατά 30% ΦΠΑ σε 5 ελληνικά νησιά (Κως, Λέρος, Λέσβος, Σάμος και Χίος) όσο θα υπάρχουν δομές αιτούντων άσυλο σε αυτά κ.ά.

Για το επόμενο έτος, έχει προβλεφθεί η επέκταση των μέτρων της αναστολής πληρωμής εισφοράς αλληλεγγύης για τον ιδιωτικό τομέα (με κόστος 767 εκατ. ευρώ) και της διατήρησης της μείωσης των τριών μονάδων ασφαλιστικών εισφορών για τον ιδιωτικό τομέα (με κόστος 816 εκατ. ευρώ). Παράλληλα, έχουν προβλεφθεί οι απαραίτητες πιστώσεις ύψους 276 εκατ. ευρώ για το Εθνικό Πρόγραμμα Εμβολιασμού και το έκτακτο υγειονομικό προσωπικό.

Στο Μεσοπρόθεσμο υπάρχουν και τρία εναλλακτικά σενάρια για το ύψος του ΑΕΠ, τα οποία συνδέονται με τις αβεβαιότητες που εξακολουθούν να υπάρχουν με την εξέλιξη της πανδημίας, αλλά και τις επιπτώσεις από ενδεχόμενη αύξηση των επιτοκίων.

Ειδικότερα:

Το πρώτο σενάριο προβλέπει μείωση του ρυθμού αύξησης του ΑΕΠ το 2021 κατά 1%, αλλά αμετάβλητους ρυθμούς ανάπτυξης τα επόμενα έτη. Έτσι, το πραγματικό ΑΕΠ στο τέλος του 2022 υπερβαίνει οριακά το επίπεδο του 2019.

Το δεύτερο σενάριο προβλέπει αύξηση του ρυθμού ανάπτυξης το 2021 της τάξης του 1%, που δεν θα επιδράσει όμως στους ρυθμούς ανάπτυξης των επόμενων ετών.

Ενώ, το τρίτο σενάριο βασίζεται στην υπόθεση ότι θα κινηθούν ανοδικά τα επιτόκια, με την αύξησή τους όμως να πραγματοποιείται σταδιακά και με επιβραδυνόμενο ρυθμό, και να ανέρχεται σε 100 μονάδες βάσης, την τριετία 2022- 2024. Η προαναφερόμενη εξέλιξη αναμένεται να έχει ήπια αρνητική επίδραση στον ρυθμό ανάπτυξης, με το ΑΕΠ το 2025 να είναι μόνο κατά 0,19% χαμηλότερο από το αντίστοιχο του σεναρίου βάσης.

Αν σου άρεσε κάνε