Στο χαμηλότερο επίπεδο του 2022 υποχώρησαν τον Δεκέμβριο οι θαλάσσιες μεταφορές ρωσικού αργού

Στο χαμηλότερο επίπεδο του 2022 υποχώρησαν τον Δεκέμβριο οι θαλάσσιες μεταφορές ρωσικού αργού

ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ UPD 16:48 Δημιουργία 03/01/23, 16:41
Αρθρογράφος: Newsroom
NEWSROOM

Στα χαμηλότερα επίπεδα του 2022 υποχώρησαν τον Δεκέμβριο οι μεταφορές ρωσικού αργού μέσω θαλάσσης προς τις διεθνείς αγορές. Μάλιστα, ακόμη και οι ροές προς χώρες, όπως η Κίνα, η Ινδία και η Τουρκία, που στήριξαν το ρωσικό πετρέλαιο, σημείωσαν πτώση για τρίτο συνεχόμενο μήνα.

Συγκεκριμένα, σύμφωνα με το πρακτορείο Bloomberg, οι ροές ρωσικού πετρελαίου μέσω θαλάσσης υποχώρησαν κατά 117.000 βαρέλια, στα 2,615 εκατ. βαρέλια ημερησίως, τις τελευταίες τέσσερις εβδομάδες του 2022, που είναι τα χαμηλότερα επίπεδα της χρονιάς.

Η εξέλιξη αυτή οφείλεται, κυρίως, στο συνδυασμό της έναρξης εφαρμογής του ευρωπαϊκού εμπάργκο, αλλά και του πλαφόν στην τιμή που επέβαλε το G7 και η ΕΕ.

Πέρα από τη μειωμένη πρόσβαση στις δυτικές αγορές, φαίνεται πως και οι τρεις βασικοί εναλλακτικοί αγοραστές ρωσικού αργού, η Κίνα, η Ινδία και η Τουρκία, προμηθεύτηκαν λιγότερες ποσότητες ρωσικού πετρελαίου, κατά μέσο όρο στα 2,42 εκατ. βαρέλια την ημέρα, τον τελευταίο μήνα του 2022.

Οι νέες κυρώσεις

Το ευρωπαϊκό εμπάργκο και το πλαφόν έφεραν ελλείψεις σε τάνκερ για τη μεταφορά του ρωσικού αργού, ενώ επιπλέον πρόβλημα στάθηκε και η κακοκαιρία που έπληξε τα λιμάνια της Μαύρης Θάλασσας, όπως και του Ειρηνικού, με αποτέλεσμα επί ημέρες να μην μπορεί να γίνει η προμήθεια και η μετακίνηση των πλοίων.

Με την εφαρμογή του ευρωπαϊκού εμπάργκο από τις 5 Δεκεμβρίου και τους περιορισμούς του πλαφόν, αναλυτές εκτιμούν πως η διάρκεια του ταξιδιού για τη μεταφορά του ρωσικού πετρελαίου έχει επιμηκυνθεί. Χαρακτηριστικά ένα τάνκερ χρειάζεται πλέον περίπου 31 ημέρες ταξίδι από τα λιμάνια της Βαλτικής μέχρι την Ινδία, ενώ μέχρι πρόσφατα χρειαζόταν μόλις επτά ημέρες μέχρι το Ρότερνταμ. Αυτό σημαίνει, επίσης, πως οι ρωσικές εταιρείες βρίσκουν πιο δύσκολα εμπορικά πλοία που να είναι πρόθυμα να δεσμευτούν σε τόσο χρονοβόρα ταξίδια.

Δεν είναι τυχαίο πως, τους προηγούμενους μήνες, ενόψει της εφαρμογής του εμπάργκο η Ρωσία προσπάθησε να αγοράσει επιπλέον τάνκερ, συνήθως αρκετά παλιά πλοία, για να δημιουργήσει το δικό της «σκιώδη» εμπορικό στόλο.

Για τον ίδιο λόγο, όπως καταγγέλλεται, τα τάνκερ που μεταφέρουν ρωσικό αργό φαίνεται πως γίνονται όλο και πιο... αόριστα ως προς τη δήλωση της διαδρομής τους και τον τελικό προορισμό τους.

Σύμφωνα με το Bloomberg, εμπορικά πλοία που μετάφεραν 19 εκατ. βαρέλια ρωσικού αργού καταγγέλλεται πως έφυγαν από τα λιμάνια αναχώρησης τους, μέσα στο Δεκέμβριο, χωρίς να δηλώσουν τον τελικό προορισμό τους.

Επίσης, έχει αυξηθεί η πρακτική της μεταφοράς ποσοτήτων αργού από πλοίο σε πλοίο.

Αν σου άρεσε κάνε