Υπό εξέταση παρέμβαση για μείωση τιμών των καυσίμων στα νησιά

Υπό εξέταση παρέμβαση για μείωση τιμών των καυσίμων στα νησιά

ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ UPD 08:42 Δημιουργία 23/05/22, 08:04
Αρθρογράφος: Αλέξης Αλεξίου
ΑΛΕΞΗΣ ΑΛΕΞΙΟΥ

Μια παρέμβαση, με περιορισμένο ωστόσο χρονικό ορίζοντα, με στόχο να μειωθούν οι τιμές στα καύσιμα στα νησιά όπου έχουν «εξακοντιστεί», εξετάζει το οικονομικό επιτελείο.

Τα μέτρα που έχουν ληφθεί έως τώρα, όπως η επιδότηση των 40- 50 ευρώ για την κατανάλωση βενζίνης και η επιδότηση των 15 λεπτών στο πετρέλαιο κίνησης, δεν είχαν τα αναμενόμενα αποτελέσματα. Οι καταναλωτές βλέπουν την τιμή της αμόλυβδης να σπάει όλα τα ρεκόρ και να είναι πλέον η δεύτερη υψηλότερη στην ευρωζώνη, πίσω μόνο από τη Φινλανδία. Ειδικά στα νησιά, η τιμή της αμόλυβδης βενζίνης έχει υπερβεί ακόμη και τα 2,60 ευρώ το λίτρο, όπως π.χ. στη Νίσυρο, και κινείται προς τα 3 ευρώ.

Στόχος της παρέμβασης θα είναι να μειωθεί η τιμή στην αντλία κατά περίπου 15% με 20%, οριζόντια για όλους και στο σύνολο των νησιωτικών περιοχών, πλην της Κρήτης ενδεχομένως, όπου οι τιμές διατηρούνται σε πιο χαμηλά επίπεδα. Παράλληλα εξετάζεται η παράταση της επιδότησης για το πετρέλαιο κίνησης και τον Ιούνιο.

Τα στελέχη του οικονομικού επιτελείου αποδίδουν αυτές τις υψηλές τιμές των καυσίμων αφ’ ενός στην άνοδο του κόστους των μεταφορικών και αφ’ ετέρου στο γεγονός ότι υπάρχουν νησιά με ένα ή δύο πρατήρια, ήτοι χωρίς ανταγωνισμό.

Ανεξαρτήτως, πάντως, αιτίας, οι αυξήσεις στις τιμές των καυσίμων έχουν λάβει ανεξέλεγκτες διαστάσεις προκαλώντας τη δυσαρέσκεια, ή ακόμη και την οργή, των καταναλωτών. Στις Κυκλάδες η αμόλυβδη βενζίνη πωλούνταν στις αρχές Φεβρουαρίου κατά μέσο όρο στα 2,03 ευρώ ανά λίτρο και σήμερα έχει αυξηθεί στα 2,38 ευρώ ανά λίτρο (αύξηση 17,2%). Στα Δωδεκάνησα η τιμή της αμόλυβδης το χρονικό διάστημα από την 1η Φεβρουαρίου έως σήμερα έχει αυξηθεί κατά 37 λεπτά του ευρώ. Στην Ικαρία και στους Φούρνους η τιμή ανέρχεται στα 2,577 ευρώ ανά λίτρο.

Ωστόσο, στο οικονομικό επιτελείο κρατούν προς το παρόν κλειστά τα χαρτιά τους για το τι μέλλει γενέσθαι. Ο υπουργός Οικονομικών Χρήστος Σταϊκούρας αναφέρει ότι «είναι νωρίς για να τα συζητήσουμε αυτά. Τώρα φτιάχνουμε την πλατφόρμα για να επιδοτήσουμε νοικοκυριά και επιχειρήσεις για το ηλεκτρικό ρεύμα. Μέχρι να υλοποιηθεί αυτό, μέχρι να δημιουργηθεί και πάλι δημοσιονομικός χώρος, δεν μπορώ να προσθέσω τίποτα. Θα δούμε ποια θα είναι η κατάσταση το επόμενο χρονικό διάστημα, εκτιμώ ότι θα δημιουργηθεί δημοσιονομικός χώρος, και ανάλογα θα πράξουμε. Το πώς θα αντιμετωπίσουμε το πρόβλημα είναι μια συζήτηση που θα κάνουμε με τον πρωθυπουργό». Ενώ, ο αναπληρωτής υπουργός Θόδωρος Σκυλακάκης δηλώνει ότι «αυτήν τη στιγμή, ο δημοσιονομικός χώρος, μέχρι τέλος του 2022, έχει εξαντληθεί. Εάν προκύψουν θετικότερες εξελίξεις, είτε στην τιμή του φυσικού αερίου είτε στον τουρισμό, τότε μπορεί να ξανασυζητήσουμε το θέμα».

Και ενώ την ώρα που ακόμη και στη Γερμανία αποφασίστηκε η δραστική μείωση για ένα τρίμηνο του φόρου κατανάλωσης στα καύσιμα, στην κυβέρνηση απορρίπτουν αυτό το ενδεχόμενο, καθώς, όπως αναφέρουν, θα είχε δημοσιονομικές επιπτώσεις. «Δεν γίνεται να μειώσουμε τα έσοδα του κράτους και να αυξήσουμε τις δαπάνες τη στιγμή που η χώρα μας έχει το μεγαλύτερο λόγο χρέους προς το ΑΕΠ σε όλο τον κόσμο», είναι η χαρακτηριστική ρήση του υπουργού Ανάπτυξης.

Αν σου άρεσε κάνε