Στην ψηφιακή εποχή περνούν οι φορο-έλεγχοι της ΑΑΔΕ

Στην ψηφιακή εποχή περνούν οι φορο-έλεγχοι της ΑΑΔΕ

ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ UPD 09:01 Δημιουργία 10/05/22, 08:14
Αρθρογράφος: Αλέξης Αλεξίου
ΑΛΕΞΗΣ ΑΛΕΞΙΟΥ

Σε ψηφιακό περιβάλλον περνούν οι επιχειρήσεις και οι φορολογικοί έλεγχοι, μέσω της διασύνδεσης των ταμειακών μηχανών με POS και την ΑΑΔΕ. Το έργο, που έχει ως στόχο την ενίσχυση της διαφάνειας των συναλλαγών και την καταπολέμηση της φοροδιαφυγής, εντάχθηκε για χρηματοδότηση (162.440.000 ευρώ) στο Ταμείο Ανάκαμψης και σύμφωνα με το χρονοδιάγραμμα θα έχει ολοκληρωθεί στο τέλος του Ιουνίου 2024. Προβλέπει, επίσης, την ανάπτυξη υποδομών και εφαρμογών για την παρακολούθηση των συναλλαγών των ταμειακών μηχανών και την υποστήριξη του μηχανισμού ελέγχου.

Παράλληλα, οι επιχειρήσεις θα λάβουν voucher για να αντικαταστήσουν χιλιάδες ταμειακές μηχανές, 100.000 συσκευές POS, αλλά και για να δημιουργήσουν e-shop και αποθηκευτικούς χώρους τύπου cloud.

Σε δεύτερη φάση, η ΑΑΔΕ θα «τρέξει» έναν ακόμα διαγωνισμό. Αφορά στο μεγαλύτερο όπλο που θα έχει στη διάθεση του ο ελεγκτικός μηχανισμός, καθώς πρόκειται για την ένταξη της «τεχνητής νοημοσύνης» στο οπλοστάσιό του. Μέσω αυτής, θα επιχειρηθεί η περιστολή της φοροδιαφυγής και η αποκάλυψη υποθέσεων φοροδιαφυγής.

Στην Ελλάδα υπολογίζεται ότι λειτουργούν περίπου 600.000 ταμειακές μηχανές, από τις οποίες περίπου 288.000 μπορούν να συνδεθούν ηλεκτρονικά με την εφορία, 150.000 έχουν την τεχνολογική δυνατότητα διασύνδεσης με τις φορολογικές αρχές, ενώ υπάρχουν και 161.000 που δεν έχουν διαδικτυακές δυνατότητες λόγω παλαιότητας του μοντέλου. Επιπλέον, σε πολλούς τομείς δραστηριότητας, η ύπαρξη, χρήση και λειτουργία ταμειακών μηχανών δεν είναι υποχρεωτική (γυμναστήρια, εκπαιδευτικές υπηρεσίες, πάρκινγκ, υπηρεσίες πολιτισμού, ενοικιάσεις οχημάτων κ.ά.). Υπολογίζεται ότι σε αυτούς τους τομείς θα πρέπει να εγκατασταθούν περισσότερες από 50.000 ταμειακές μηχανές και τερματικά POS.

Επιπλέον, αρκετές επιχειρήσεις εστίασης χρησιμοποιούν φορολογικούς μηχανισμούς (γνωστούς ως EAFDSS) που έχει αποδειχθεί ότι είναι εύκολο να παραβιαστούν. Σε αυτήν την κατηγορία των επιχειρήσεων δεν είναι εύκολη η ενημέρωση της ΑΑΔΕ για τα έσοδα, ακόμη και εάν χρησιμοποιηθεί μεταφορά δεδομένων εντός σύντομου χρονικού διαστήματος. Ως εκ τούτου, οι ταμειακές μηχανές αυτών των επιχειρήσεων θα πρέπει να αντικατασταθούν με αξιόπιστες.

Σύμφωνα με στελέχη του οικονομικού επιτελείου, όλες ανεξαιρέτως οι επιχειρήσεις θα πρέπει να διαθέτουν εγκεκριμένες ταμειακές μηχανές, οι οποίες θα συνδέονται με τα τερματικά αποδοχής καρτών (POS), θα συνδέονται περαιτέρω με το ηλεκτρονικό σύστημα της ΑΑΔΕ και θα μεταφέρουν σε πραγματικό χρόνο πληροφορίες για τα έσοδα και τον τρόπο πληρωμής. Η διασύνδεση στην πλήρη ανάπτυξή της θα συνδέει και θα επικοινωνεί με τα ηλεκτρονικά βιβλία myData και έτσι θα επιτρέπει την άμεση καταγραφή των εσόδων (αποδείξεις λιανικής) και των εξόδων στα ηλεκτρονικά βιβλία των επιχειρήσεων. Έτσι, θα είναι δυνατή η καταγραφή των συναλλαγών και η δήλωση ΦΠΑ που αντιστοιχεί στην εκάστοτε συναλλαγή, σε πραγματικό χρόνο. Επίσης, διευκολύνεται η ευρύτερη εφαρμογή διαδικασιών συμψηφισμού χρεωστικού και πιστωτικού ΦΠΑ σε όλες τις συναλλαγές, τόσο με ιδιώτες όσο και με δημόσιους φορείς.

Με βάση τον σχεδιασμό της ΑΑΔΕ, σε πρώτη φάση όλες οι επιχειρήσεις θα είναι υποχρεωμένες να ενημερώσουν ή θα αντικαταστήσουν όλες τις ταμειακές μηχανές που δεν μπορούν να λειτουργήσουν ως Ηλεκτρονικές Ταμειακές Μηχανές (OCR) νέας γενιάς. Σε δεύτερη φάση, οι επιχειρήσεις θα πρέπει να συνδέσουν τις ταμειακές μηχανές online με το myData για να καταχωρούν αυτόματα, σε σχεδόν πραγματικό χρόνο, τις λιανικές συναλλαγές τους σε ηλεκτρονικά βιβλία. Στην τελευταία φάση, οι ταμειακές μηχανές νέας γενιάς τύπου OCR θα πρέπει να διασυνδεθούν με συστήματα POS, έτσι ώστε να δίνουν στη φορολογική διοίκηση και τη σημαντική πληροφορία εάν η πληρωμή έχει πραγματοποιηθεί με μετρητά ή ηλεκτρονικά με χρήση κάρτας.

Αν σου άρεσε κάνε