Γρ. Προϋπολογισμού: Χαμηλώνει τον πήχη της ανάπτυξης, «βλέπει» κούρεμα στα κορονο-χρέη

Γρ. Προϋπολογισμού: Χαμηλώνει τον πήχη της ανάπτυξης, «βλέπει» κούρεμα στα κορονο-χρέη

ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ UPD 17:23 Δημιουργία 23/03/21, 17:14
Αρθρογράφος: Αλέξης Αλεξίου
ΑΛΕΞΗΣ ΑΛΕΞΙΟΥ

«Προσγειώνει» στο 2,7% την ανάπτυξη φέτος - Περιοριστικά μέτρα και «αρρυθμίες» στους εμβολιασμούς οι παράγοντες κινδύνου - Ανάγκη ευρωπαϊκής λύσης για τα χρέη της πανδημίας

Χαμηλώνει τον πήχη για την ανάπτυξη εφέτος το Γραφείο Προϋπολογισμού του Κράτους στη Βουλή, θεωρώντας ότι το ΑΕΠ θα αυξηθεί μόλις κατά 2,7% λόγω αφενός του κινδύνου να διατηρηθούν τα περιοριστικά μέτρα επί μακρόν και αφετέρου των προβλημάτων στο πρόγραμμα των εμβολιασμών σε ευρωπαϊκό επίπεδο.

Στην έκθεση του Γραφείου για τις εξελίξεις το δ’ τρίμηνο πέρυσι, είναι αξιομνημόνευτη η αναφορά στα χρέη της πανδημίας (στην Ελλάδα το μη εξυπηρετούμενο ιδιωτικό χρέος ανήλθε στα 242,6 δισ. ευρώ στο τέλος του 2020), για τα οποία δεν αποκλείει «κούρεμα».

Ωστόσο, σημειώνει ότι οι όποιες επιπρόσθετες παρεμβάσεις και ειδικές ρυθμίσεις αποπληρωμής, που ουσιαστικά θα ισοδυναμούν με ανάληψη μέρους του ιδιωτικού χρέους από τον δημόσιο τομέα, θα πρέπει να αφορούν σε ολόκληρο το κοινωνικό σύνολο, να έχουν διαφανείς κανόνες και κριτήρια και να αποφασιστούν σε ευρωπαϊκό επίπεδο.

Ειδικότερα, τα βασικά σημεία της έκθεσης έχουν ως εξής:

1.Η πρόβλεψη για τον ρυθμό μεγέθυνσης του 2021 είναι 2,7%. Η πρόβλεψη αυτή υπόκειται σε σημαντικό βαθμό αβεβαιότητας, που προέρχεται τόσο από την εξέλιξη της ίδιας της πανδημίας και των περιοριστικών μέτρων όσο και από ενδεχόμενες δημοσιονομικές παρεμβάσεις και την αξιοποίηση των πόρων του Ταμείου Ανάκαμψης. Η διατήρηση των περιοριστικών μέτρων για ολόκληρο το α’ τρίμηνο του 2021 και τα προβλήματα στο πρόγραμμα εμβολιασμών σε ευρωπαϊκό επίπεδο αποτελούν τον σημαντικότερο κίνδυνο για την εξέλιξη της οικονομικής δραστηριότητας το τρέχον έτος. Από την άλλη πλευρά, ενδεχόμενη επιτάχυνση των εμβολιασμών και σταδιακή χαλάρωση των περιορισμών και των μετακινήσεων έως το καλοκαίρι μπορούν να συνεισφέρουν θετικά στην οικονομική δραστηριότητα, κυρίως μέσω του τουρισμού.

2.Στα δημόσια οικονομικά, η επιδείνωση που καταγράφεται στο 2020 σε σχέση με το 2019 φτάνει τα 20,4 δισ. ευρώ, διαμορφώνοντας πρωτογενές έλλειμμα σχεδόν 14 δισ. ευρώ (8,4% του ΑΕΠ). Εκτιμάται ότι το επίσημο δημοσιονομικό αποτέλεσμα θα είναι καλύτερο εξαιτίας του ειδικού τρόπου καταγραφής των έκτακτων μέτρων και ιδιαίτερα των φορολογικών αναστολών και της «επιστρεπτέας προκαταβολής», καθώς τα ποσά που αναμένεται να επιστραφούν στο μέλλον δεν θα υπολογιστούν στο δημοσιονομικό αποτέλεσμα. Το χρέος της Γενικής Κυβέρνησης αυξήθηκε κατά περίπου 10 δισ. ευρώ φτάνοντας τα 341 δισ. ευρώ (205% του ΑΕΠ) τον Δεκέμβριο 2020.

Η επιδείνωση αυτή προέρχεται κατά κύριο λόγο από τα έκτακτα δημοσιονομικά μέτρα περίπου 14,8 δισ. ευρώ (χωρίς τις εγγυήσεις) που πραγματοποιήθηκαν εντός του 2020 για την αντιμετώπιση της πανδημίας, καθώς και από τη σημαντική μείωση του ΑΕΠ εξαιτίας της πτώσης της οικονομικής δραστηριότητας. Παρά τις δυσμενείς οικονομικές και δημοσιονομικές εξελίξεις, η διεθνής πιστοληπτική ικανότητα του Δημοσίου παραμένει ισχυρή, όπως φάνηκε από την πρόσφατη έκδοση του 30ετούς κρατικού ομολόγου με ευνοϊκούς όρους χρηματοδότησης και αυξημένο ενδιαφέρον από τους διεθνείς επενδυτές.

3.Το μη εξυπηρετούμενο ιδιωτικό χρέος στο τέλος του 2020 έφτασε τα 242,6 δισ. ευρώ (108,1 δισ. ευρώ στην εφορία, 37,5 δισ. ευρώ στα ασφαλιστικά ταμεία, 58,1 δισ. ευρώ στις τράπεζες και 38,9 δισ. ευρώ στις εγχώριες Εταιρείες Διαχείρισης Απαιτήσεων από Δάνεια και Πιστώσεις). Το συνολικό μέγεθος δεν είναι αυξημένο σε σχέση με το 2019, αναμένεται ωστόσο να καταγράψει σημαντική επιδείνωση όταν θα ξεκινήσει η υλοποίηση των αποπληρωμών.

4.Για «ενδεικτικούς κυρίως λόγους», εκτιμάται το ενδεχόμενο μιας πρόσθετης δημοσιονομικής παρέμβασης της τάξης των 5 δισ. ευρώ που μπορεί να κατευθυνθεί είτε σε μεταβιβάσεις είτε σε δημόσια κατανάλωση. Στην πρώτη περίπτωση, ο ρυθμός μεγέθυνσης το 2021 αυξάνεται κατά μία περίπου ποσοστιαία μονάδα και διαμορφώνεται σε 3,65%, ενώ στη δεύτερη περίπτωση η αύξηση του ρυθμού μεγέθυνσης ξεπερνά τις δύο ποσοστιαίες μονάδες και διαμορφώνεται στο 4,84%.

Αν σου άρεσε κάνε