Ανατιμήσεις και «κανόνια μέσα» στην καραντίνα

Ανατιμήσεις και «κανόνια μέσα» στην καραντίνα

ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ UPD 09:07 Δημιουργία 11/01/21, 08:03

Του Δημήτρη Καλόγερου

Με ανατιμήσεις και «κανόνια» θα έρθει αντιμέτωπη η οικονομία στο επόμενο διάστημα.

Όπως εξηγούν παράγοντες της αγοράς, μιλώντας στο Xrimaonline.gr, την τελευταία περίοδο παρατηρούνται σοβαρές ανατιμήσεις στις εισαγόμενες πρώτες ύλες (καουτσούκ, καφές, σιτάρι κλπ), γεγονός το οποίο αποδίδεται είτε σε κερδοσκοπικά παιχνίδια των διεθνών μεταφορικών ομίλων ή των χρηματιστηρίων εμπορευμάτων, είτε στην προσπάθεια των χωρών παραγωγής των πρώτων υλών να αντισταθμίσουν μέρος των απωλειών από την οικονομική ύφεση λόγω της πανδημίας.

Και προσθέτουν ότι προς το παρόν και στο βαθμό που αυτό είναι δυνατό, οι ανατιμήσεις αυτές, λόγω της οικονομικής ύφεσης, απορροφώνται από τις παραγωγικές ή εισαγωγικές επιχειρήσεις, προφανώς επί ζημία τους. Τα όρια όμως εξηγούν είναι εξαιρετικά περιορισμένα λόγω της γενικότερης οικονομικής καχεξίας των ίδιων των επιχειρήσεων. Τούτο πρακτικά σημαίνει ότι σύντομα θα αναγκαστούν, έστω και με ύφεση άνω του 10%, να προχωρήσουν σε ανατιμήσεις, αν και στην προκειμένη περίπτωση η κίνηση αυτή θα μοιάζει με «αυτοχειριασμό».

Παράλληλα οι ίδιοι παράγοντες θεωρούν ότι το κλείσιμο του κλάδου της εστίασης δεν θα έχει μόνο ως αποτέλεσμα το προφανές, δηλαδή το «λουκέτο» χιλιάδων επιχειρήσεων που αδυνατούν να σηκώσουν το βάρος του λειτουργικού κόστους με «κατεβασμένα τα ρολά», αλλά θα έχει σοβαρές επιπτώσεις στον προμηθευτικό κόσμο της εστίασης, ο οποίος την έχει πιστώσει και «έχει λαμβάνειν».

Εκτιμούν συγκεκριμένα ότι θα υπάρξουν πολλαπλασιαστικές επιπτώσεις σε πολλές προμηθευτικές επιχειρήσεις. Και το μέλλον είναι άδηλο. Επ΄αυτού είναι χαρακτηριστική πρόσφατη δήλωση του προέδρου της ΕΣΕΕ κ. Γ. Καρανίκα, κατά τον οποίο «πρέπει όμως όλοι οι αρμόδιοι να καταλάβουν ότι πίσω από τα κατεβασμένα ρολά των εμπορικών καταστημάτων εκτυλίσσονται πλέον σοβαρά επιχειρηματικά και οικογενειακά δράματα που θα φανούν τους αμέσως επόμενους μήνες». Πράγματι ο κίνδυνος της κατάρρευσης χιλιάδων επιχειρήσεων είναι άμεσος στον χώρο του λιανεμπορίου, ενώ στην παρούσα συγκυρία ισχυρό πλήγμα δέχονται και οι μεγάλες επιχειρήσεις – εκτός βεβαίως του κλάδου των σούπερ μάρκετ.

Εν τω μεταξύ παρά τις προσδοκίες και τις επιθυμίες που είχαν διατυπωθεί στη διάρκεια των προηγουμένων μηνών, σύμφωνα με τις οποίες «μπορεί ο τουρισμός το 2020 κατέγραψε ιστορικά χαμηλά επίπεδα, όμως το 2021 θα αρχίσει η ανάκαμψη και μάλιστα με υψηλούς ρυθμούς», τα πράγματα φαίνεται πως κινούνται σε εντελώς διαφορετική κατεύθυνση.

Πηγές της αγοράς εκτιμούν – και τούτο λένε θα φανεί ως τέλος του Φεβρουαρίου – και φέτος η τουριστική κίνηση θα κινηθεί ίσως λίγο καλύτερα από τα περσινά επίπεδα.

Υπενθυμίζεται ότι στη διάρκεια του 2020 τα έσοδα από τον τουρισμό ανήλθαν μόλις στα 4 δισ. ευρώ.

Συνυπολογιζόμενου, λοιπόν, και των άλλων καχεκτικών οικονομικών μεγεθών, προσφάτως ο ΟΟΣΑ αποδόμησε πλήρως την – έστω και εν γνώση της κυβέρνησης έωλη – πρόβλεψη πως η ανάπτυξη του 2021 θα διαμορφωθεί στο 4,8%. Η εκτίμηση του διεθνούς οργανισμού κάνει λόγο για αύξηση που δεν θα υπερβεί το 0,9%. Πάντως οι πρώτοι τέσσερις μήνες του έτους θα είναι κρίσιμοι και θα δώσουν το στίγμα του 2021.

Αν σου άρεσε κάνε